Sakit lain..

Pagi tu aku nampak Dayah dipapah ke tempatnya..
aku nampak Dayah cam tak bermaya
jadi aku tanye kat Dayana yg papah dia tadi.
kadang2 period painpn Dayah sakitnye teruk juga..
tapi Dayana geleng.. macam takde ape2..
Then aku perasan Chan plak datang macam diskus dgn driver tuk bawa Dayah keluar..
tak pasti ke klinik atau mane..
tapi driver ada hal nak ke JB
Dayah kemudiannye ditinggalkan sendiri..
ntah beberapa minit kemudian aku dengar bunyi tangisan
aku berpaling aku rasa datang dari Dayah..
Tangisan tu jd tambah kuat..
akupun bergegas ke tempatnya..
nampak dia tgh pegang fon..
then terlepas..
aku jd cuak..
“dayah???”
dia masih menangis..
“Dayah kenapa ni?”
sebab aku datang dari arah belakang..
so aku ke depan tgk muka dia..
dia masih terus menangis..
“sakit ape? kat mane??”
dia tunjuk dada.. 
pastu kak bedah dan kak aya pulak datang cume tenangkan..
aku jadik risau..
“dayah.. sabar.. jgn nangis..”
aku tak tau nak buat ape..
kak bedah ngan kak aya urut2 badan Dayah..
bukak tudung Dayah..
then sekelip mata jek dah ramai yg berkerumun
sedikit demi sedikit aku cuba longgarkan diri dari keramaian tu
yelah… aku pk.. 
klu ramai2 kang lagi dia susah nak bernafas..
Bos2 seme datang..
keadaan jd kecoh..
Dayah tiba2 bersuara..
“call no. tadi… call no. tadi”
Chan capai telepon.. tak taula no. sape..
aku dah saspek sumthing..
kenapa dia suh call no. tu??
dan aku dpt dengar Chan kata “bawa balik???”
keadaan Dayah dah teruk ni.. nak bawa balik??
macam pelik..
Bos tak bagi bawa balik..
terus nak hantar ke hospital kes emergency
semua sangka dia sesak nafas..
tapi setahu aku Dayah takde asma..
aku berpandangan ngan Dayana
“dayah takde asma kan??” soalku
“takde.. dia cume resdung..”
betul tu.. setahu aku dia penah ngadu resdung dia teruk
dan jugak.. badan dia mudah sakit..
orang kata mudah masuk angin sejak dia sekolah lg..
tpi kami takleh buat ape2..
sebab dayah dahpn dibawa keluar..
Aku tak ikut hantar dayah keluar sbb dah terlalu ramai yg mengerumun..
Dalam keriuhan tu aku betul2 rasa terpukul..
aku hampir menangis tatkala Dayah dibawa pergi..
tp kenapa ye??
airmata mula bergenang..
takut jadi ape2 yg buruk kat Dayah..
Suasana tenang kembali..
tapi aku masih rasa tak sedap hati..
Aku tunggu Ena/Krishna/Chan balik..
sebab diorang yg hantar Dayah td..
Sejam kemudian Ena balik..
Ena cakap ‘sakit lain’
Aku dah agak dah… 
sebab 3-4 bulan kebelakangan ni aku pasan dayah selalu tak datang keje..
tp aku tak tau sakit ape..
tak mungkin setiap bulan demamkn?..
Tengahari tu aku tanye Ena
“teruk tak Dayah tadi??
“dlm kete dia ok.. boleh bercakap..”
“so hantar hospital?”
“dayah tak nak.. dia suruh Ena call no. last”
“sape?”
“ms Ena call orang tu cakap dia supervisor kakak Dayah.. Ena cakap Dayah sakit.. orang tupun cakap kakak Dayah sakit jugak kat sane..”
Terbeliak mata aku.. sbb Dayah penah cerita kakak dia mmg ‘sakit’.. 
sakit buatan orang
dan sekarang.. Dayah pulak jd sasaran..
Ya Allah kesiannye Dayah..
Apa salah dia??
Dek kerana tu Dayah terus dibawa balik kerumahnya..
Tapi Ena cakap dia tak ikut waktu tu..
so untk mendapat cerita lanjut..
aku kene jumpa Krishna..
tp sebab kebizian keje.. 
aku terlupa..
Waktu balik aku terserempak dgn Krishna..
Krishna cakap keadaan Dayah makin teruk waktu dirumah..
“aku menangis ko tau… aku tak boleh tahan tengok kawan aku sendiri menderita macam tu”
Harini aku dapat khabar yg Dayah dahpun dibawa balik ke kg halamannya..
mungkin nak dibawa berubat.
Semoga orang yg dengki tu akan dapat balasan yg setimpal dari Yg Maha ESA..

About ummiabbiqisadhwa

aku.. ummi kepada sepasang cahayamata qis & adhwa. Berangan nak duduk rumah tapi belum cukup kaya untuk itu.
This entry was posted in .: Frenz :., .: Kisah dia dan mereka :.. Bookmark the permalink.

7 Responses to Sakit lain..

  1. kakyong says:

    salam Yan..apa kes ni? kena buatan org ker?kawan Yan ke tu? kakyong doakan semoag kawan yan tu selamat..selamat hari ibu, jemput ke blog amik hadiah jambangan bungahttp://kakyong72.blogspot.com/2009/05/makbonda-ku.html

  2. Yan says:

    a’ah a’ah kak yong… kawan yan..thanx… nanti yan kutip yerk hehehe

  3. ct rahani says:

    ciannya kawan akak tuh.. jahat betul yer snggup buatkan org.. pe2 pun semoga kawan akak cpt sembuh..

  4. Yan says:

    harap begitula..tp klu sembuhpun.. sok2 dia mesti kena lg..

  5. CuTeMiUt78 says:

    eemmm… mula2 akak ingatkan cam baca cerpen.. rupanya betul2 ya yan.. kesian kawan ko tu ya.. harap2 tak melarat2 la hendaknya.. kesian sgt

  6. Yan says:

    cerpen?? hahaha ni betul2 bukan main2.. hehehe

  7. Cikpid says:

    eee..zmn moden2 ni pon ade gak org buat2 org lain ek cmni..gile laa..ape laa nk jadi org yg suke bomoh2 n kenekan org ni..

Tinggalkan Jawapan

