Tersimbah air panas – Terbabas

Aku nak story pasal ari ahad kelmarin
Qis tido dah lewat petang.
Aku n abang pun decide nak makan..
Belen lauk ade lagi..
Abang ceduk nasi-lauk makan kat hall (cam besela)
Aku buat air teh satu jag

Then aku bawa jag air tu ke depan
Tatang sekali ngan pinggan nasi.
Letak air kat birai sofa.

Tengok2 Qis bangun.
Tersengih2 datang kat kitorang..
Tgk kitorang makan diapun nak..
Aku ke dapur amik piring, nasi, sayur, ayam goreng skit tuk Qis..
So sambil aku suap mulut sendiri..
aku mik nasi dari piring tu suap ke mulut dia jugak..

Setel seme..
Aku cucikan mulut Qis..

Tgk ari dah malam..
aku tinggal Qis kat hall sebab nak carik baju tido..
bese kalau dah malam camtu mmg abg tak kasi aku mandikan anak

Lepas siap pakaikan dia baju tido..
Kami bergurau2..
terase dahaga..
akupun minum air teh yg aku letak kat tepi sofa tuh..

Qis tengok jek aku minum.
Opsss sori.. ummi lupa kasi Qis minum

“dahaga yer.. nanti ummi amik air masak.. tunggu tau.. jap jek”

sekonyong2 akupun ke dapur..
tetibe aku dengar bunyi sumthing kt depan..
serentak tu dengar sore Qis..
tak menjeritpun, mcam memanggil adela..
aku tak bajetpun yg Qis dah jejak kat jag air tuh..
tgk lantai dah basah..
upenye Jag tu dah menimpa Qis..

Aku yg baru bukak tutup botol air masak tu terus ke depan.
Berebut abg sambut Qis dan bukak baju Qis..

“panasnya… sian budak ni..”
tau2 dah togel budak tu.. Qis diam jek..

“nah..mandikan dia!”
Abg serah Qis kat aku..
boleh mandi ke pas kena air panas..?
yeke air tu panas coz tadi aku minum suam2 jek..
tpi tak tau jugakla coz aku minum air dr cawan bukan dari jag
kemungkinan juga air tu still panas..
teringat kakyong penah cite anak dia kene air panas..
tapi aku lupa nak kena wat ape bile kene air panas..

Aku bawakla ke bilik air..
Sampai jek bilik air
Qis buleh menyengih dan ketawa..
“aik.. qis tak sakit ke..?”

Aku cek2 jugak kot ade yg melecur ke..
mmg takde..
Qis tu ketawa pasal dia suke men air.

Aku cuma lap2 bahagian yg kene air teh tu..
yela kang manis plak satu badan..
tau2 tgk semut penuh kat badan dia malam kang..

Aku tanye balik pada abg..
Panas ke air?
Coz Qis tak nangis, malah ketawa lagi..
Abg cakap masa mula tu dia rasa panas..
tu pasal dia cepat2 bukak baju Qis..
tapi aku rase maybe air tu dah suam kot..
Dan Qispun dah get use dengan air suam..
tu pasal dia relex jek..
bayangkan tersimbah air teh tu seluruh badan start dari kepala..
sian anak ummi..
esok dah besar.. boleh jadi bahan cite..
kecik2 dulu Qis penah mandi air teh tau..

************************************************

Still dalam hari yg same..
tapi dah tengah malam la..

“yang.. yang.. ade eksiden..”
aku cam terpisat2 bangun tido..
aku rase roh aku belum jauh lagi kot..
tu yg cepat jek tersedar..
lagipun aku baru jek letak kepala..
tapi aku tak dengar plak bunyi eksiden..
selalu dengar..

Abg terus bukak pintu..

“tu.. kat depan.. tak tau idup ke mati”
huishhh smpai begitu teruk?? eksiden ape tu?

“Ayang tak yah tengokla.. ayang tak yah keluar.. duk dalam jek”

aku cam pelik.. tp aku pk gakla..
mungkin sebab Qis tengah tido..
so jangan tinggal dia sorang kot..
aku pun tak nak kuar dgn suar pendek ni..

Aku jengah2 kat tingkap..
ramai wooo orang berkerumun..

Akupun balik ke bantal.. dan sambung tido..

Siangnya (semalam)..
aku tanye balik ape yg terjadi..

“ntahla.. tak tau budak tu kenapa..”
“mati ke?”
“takdela.. mula tu dia terbaring.. terkulai.. pastu boleh lak duduk..”
“owhh tu yg ingat dah mati eh..”
“abang takut gak.. kalau mati.. kang berhantu plak depan umah kite..”

mmg kejadian berlaku kat jalan besar tp depan uma aku jek..

“tu pasal tak kasi ayg kuar ke?”
“yela… ayg tu kalau tengok.. mesti 2-3 hari teringat2..”
hahaah aku bantai gelak..

“tapi dia langgar ape?”
“tak tahu… orang yg datang siap marah lagi budak tu..”
“kawan dia ke??”
“ntah.. orang tu tanye.. ko kenapa? ko stim eh.. ko mabuk?”

sebab ape orang cakap dia mabuk/stim?
pasal dia tak sepatutnye eksiden depan uma aku sorang2 camtu..
dia leh terbabas tak tau dari mane..
coz jalan uma aku tu jalan keluar.. bukan jalan masuk..
kata abg berkemungkinan dia langgar pokok..
pastu tergolek2..
masalahnye mane boleh terlanggar pokok..
tak logik ok..
sebab dia patutnye masuk simpang.. bukan masuk jalan depan uma aku tuh..
nak tergelakpun ade..
kesianpun ade..
cos dahla dia terbabas..
kene marah lagik..
budak tu kan baru pas tergolek..
blur2 lagik..
tp mungkin jugak dia mabuk.. tu yg tambah blur tuh..

About ummiabbiqisadhwa

aku.. ummi kepada sepasang cahayamata qis & adhwa. Berangan nak duduk rumah tapi belum cukup kaya untuk itu.
This entry was posted in .: AbbiQis :., .: Apa yg lucu sangat tu? :., .: Kisah dia dan mereka :., .: My dearest Qistina :.. Bookmark the permalink.

20 Responses to Tersimbah air panas – Terbabas

  1. syanis says:

    adeh la… nasib baik qis x apa apa… rasanyer klu kena air panas x leh mandi kan kan… bukan eh… sbb lagi melecur..hahahhaa… budak tu ngantuk kot kak

  2. ct rahani says:

    alahai ciannya qis mandi air teh ek.. bagus la qis x nangis.. gud girl.. hehehe..

  3. mama uzma says:

    fuhh…nasib baik x de apa2….

  4. Farah says:

    agaknye air tehh tu suam2 je kot..nasib baik qis takde apape..

  5. Nana says:

    alahai siannye…

  6. naseb baik air tu x panas sangat..kalau bebtu2 panas mau nagis budak tuh..Hati2 yer yan pas nih..

  7. zh-ena says:

    alhai nsb baik la air teh tu suam jea..klu panas taktau la jd aper kat qis..tapi pernah dgr klu kena air panas jgn mandikan..

  8. ~ Lady ell ~ says:

    uish,kebal qis nih.tp sib baik air teh tu suam jer….kalau tk kesian gak tengok dak kecik melecur tu…

  9. yOkOyOpOyO says:

    sebbaik air tak panas sangat ekk… bebudak kalau bab air no 1. hihihi

  10. ibu_arifa says:

    alhamdulillah..happy ending rupanya.. risau jer kot melecur td..alhamdulillahbab eksiden tu..sib baik tak mati yer org tu..

  11. CuTeMiUt78 says:

    alahai cian qis.. tu ok la lagi.. air dah suam2 kuku.. teringat akak. masa mirul dlm 5 ke 6 bulan.. mirul blh g kat almari dapur..siap tarik lagi almari tu.. kat atas almari tu.. ada lauk pauk yg mana kami baru je pas makan tau.. akak tgh duk kemas tmpt makan..memang terperanjat + cuak giler bila tgk mirulk disimbahi ngan sup kentang dia.. dari atas pala smpi kaki.. bermandikan so'on gitu.. bapak dia yg berdarah2 kaki nak selamatkan anak..😀

  12. CuTeMiUt78 says:

    eemmm… rasa budak tu.. memang mabuk kot.. pala tgh ting tong.. tu yg kata dia langgar pokok.. ish..ish.. sib baik tak kojol kat dpn umah ko kan yan..😀

  13. Ummi Hanie says:

    whoa super gurl nyer Qis .. mcm xde ape2 jer .. maybe air teh tu dha suam2 kot..Allah nk pelihara anak kak Yan tuh ..syukurrr…nk tau biz apo Hanie buat ?meh skodeng update di blog ku yer… bg ler moral support sket kak Yan …

  14. Precious says:

    Uih … macam2 kejadian dalam satu hari. Pengajarannye – berhati2 …

  15. [-suziey-] says:

    ish ko ni yan..seb bek la air tu xpanas mendidih…sian Qis.seb bek xtruk…ngeri aku dgr:pwaa umah ko dpn jaln beso ek..ish ngeri gk ni..tkut org eksiden termasuk plak umah ko..erkkkk

  16. [-suziey-] says:

    ish ko ni yan..seb bek la air tu xpanas mendidih…sian Qis.seb bek xtruk…ngeri aku dgr:pwaa umah ko dpn jaln beso ek..ish ngeri gk ni..tkut org eksiden termasuk plak umah ko..erkkkk

  17. [-suziey-] says:

    ish ko ni yan..seb bek la air tu xpanas mendidih…sian Qis.seb bek xtruk…ngeri aku dgr:pwaa umah ko dpn jaln beso ek..ish ngeri gk ni..tkut org eksiden termasuk plak umah ko..erkkkk

  18. niza says:

    hahaha…sian dia…x psl2 dot marah free2…weii yan..ko ni lenkali air panas buh la atas meja yang…sib bai kair tu dah suam…ko nih…ngerikan aku la…

  19. kakyong says:

    Yan,kalo air yg masih berasap2 tu memang dasat penangannyer.. kalo suam takde apa… berhati2 pasni..

  20. Yan says:

    eh… buleh lupa lak nak balas komen2 kat sini..ain.. ngantuk?? a'ah ek.. mungkin jugerct..lg sengih ade..mama uzma..hehehe dun worifarah.. tula rasenye suam..bapak dia kecoh tul kata panasnana.. heheieda.. baik puan!ena.. tula kitepun blur2 nape suh mandikan pulak..ell.. huii jgnla.. tak pasal tido spital haku..shaza.. gitula budak2.. men air ske..ibu arifa… klu mati berantu wooo..kakrina.. laa ade kesah jugak si mirul yer.. kene simbah so'on?? tak mik gambo?? heheHanie.. tul tu.. Allah sentiasa pelihara/lindungi anak2 yg masih suci tu..precious.. wooo ade kesimpulan gitusuziey.. tu klu termasuk tu yg ngeri klu bas/lori la.. nak2 lori kontena.. perghhh!!niza.. meja rendah yang oi.. lg senang dia capai.. sofa tu kire tinggi skit.. tp aku dah hadang ngan stroller diapun dia leh nyelit dan capai..kakyong.. mula2 mmg berasap ms baru letak… tp rasenye dah lame jugakla air tu dibuat baru tersimbah Qis.. sempat suamla kot..kakyong.. mula2 mmg berasap

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s