gelagat orang topup

Saje nak bercerita pengalaman sepanjang aku lepak kedai..

Jumpa macam2 jenis orang macam2 ragam
customer kitorang kebanyakannye budak2 poli la

klu bab topup2 nih..
especially yg couple2 tu..
mesti datang topup dua nombor..
topup RM3 jekpun..
esok datang lg topup lg RM3, lusa kang datang lg..
kan senang topup RM30 trus
pusing2 mmg hari2 yg menopup tu sbnarnye org yg same..
ade satu couple tu aku mmg igt sangatla..
tiap kali topup..
yg tukang tulis no. si awek..
lepas je awek tu tulis n bayar..
mesti si pakwe suh awek dia double confirm no. betul ke tak..
takut awek dia silap tulis..
tiap kali topup.. gitula..
yer yerla awek dia patah balik tgk semula no. tu betul tidak..

Klu simpack plak..
mesti nak nombor yg dekat2..
derang panggil ‘simcard couple’
ade ke tanye aku
“kak kat sini ade tak jual simcard couple?”
tercengang jugak aku..
tp bile pk2 balik.. aku senyum sendiri..
adeh… macam2

budak2 kecikpun datang topup
yela budak skang kan dah kaya
ade henpon..
dah ade henpon mestila kene topup..
topup ok lgla..
ade yg datang beli henpon sendiri..
aku dulu dah besor2 pun henpon bapak aku yg belikan..
tau2 jek ayah bawa balik hadiah masuk u katanya..
skang budak2 beli sendiri..
sungguh independant..
tp hp kat kedai aku murah2 jek..
mmg target tuk remaja dan budak2..
plg mahalpun RM500..

Kalau kite tgk beza dulu ngan skang..
klu dulu jgnkan RM3..
nak topup RM10pun takde..
klu tak silap aku..
ms zaman aku mula2 guna hp dulu..
kena topup plg kurang RM50/60
Ms tu tahun 2000-2001

Lepas2 tuh baru leh topup RM10
pastu harga topup pn murah..
berebut kitorang carik kedai topup yg jual harga termurah..
RM10 kite beli dgn harga RM9.60/9.70
tp skang nak dapat topup RM10.. siap kena caj lg 50sen..
tp kedai aku tak caj..
klu RM10.. RM10la gak harganyer..

Tengok budak2 poli datang kedai..
mmg betul2 wat aku mengimbas zaman belajar aku dulu..
sibok buat assignment..
de kelas smpai malam..
p cc cari bahan..
cari bahan 10 minit jek.. selebihnye chatting hahahahaha..

Selain budak2 poli..
kedai aku turut dikunjungi pendatang2 asing..
halal dan haram hehehhe
mane aku tau halal ke haram?
bile derang beli simcard..
derang berani bawa keluar pasport or atleast salinan..
tp yg haram..
dia selalu kata tak bawa..
bile tanye no. pasport tak igt..
Ada orang indon, nepal, bangla..
penah jugak derang topup tp trus nak blah..
mujur aku tanye..
baru dia mengekek ketawa konon2 lupe..
bukan ape..
klu dah ramai2 sangat orang datang topup
mmg kite tak berapa perasan yg da bayar yg lum bayar…
lg plak klu datang tu bukan nak semata topup..
nak tanye simcardla.. tanye henpon.. tanye bateri..
jadi benda2 tu wat kite kalut..
nak masukkan topup lg..
nak layan pertanyaan diorang lg..

Budak2 ni plak sebab dah selalu datang..
so cam dah familiar la kan muka..
kadang bile derang juz lalu..
derang rajin tegur
“kak…..”
aku senyum jek..
tetibe abg menyahut
“abg punye tercongok kat sini.. akak jugak yg dia panggil”
aku ketawa jek dengar abg bebel..

klu ade qis pun best..
dia duk atas meja tepi buku topup tu..
bile orang topup dia yg cakap “maceh..”
pastu dia jugak yg jawap balik “same..”
hehehe…

Lg haru klu customer datang balik bitau topup tak masuk..
satu keje nak kene bukak balik seme report..
sumtimes yg semalam tak masuk pun datang..
abeh cemane nak carik..
henpon tu leh masuk 100 mesej jek..
selainnye kena delete..
sumtimes aku tutup mata..
masukkan jek balik seme..
anggapla budak tu jujur mmg topup tak masuk..

Penah jugak tau kes topup RM30
tp pakcik tu tersilap tulis no.
silap satu nombor je..
tgk status succes..
bermaksud topup tu dah selamat masuk no. orang len..
perghhhhh…
nak tak nak pakcik tu topup lg sekali..

Ade jugak kes..
tp ni pekerja aku yg kenala..
makcik tu tulis no.
pastu dia ngadu topup tak masuk..
bile tgk no.
no. tu dia kata salah..
pastu dia menjerit2 mintak balik duit..
pekerja aku cakap..
dia ikut ape yg makcik tu tulis..
klu makcik salah tulis.. bukan salah dia topup tak masuk..
eh tak.. makcik tu dah ngamuk2..
orang dah ramai..
malas nak layan.. dia pulangkan je duit kat makcik tuh.
geram betul dia sampai dia tulis kat tepi no. makcik tu “B*d*h”

Nanti klu aku rase nak sambung lg stori.. aku sambung eh.. byeeee

About ummiabbiqisadhwa

aku.. ummi kepada sepasang cahayamata qis & adhwa. Berangan nak duduk rumah tapi belum cukup kaya untuk itu.
This entry was posted in .: AbbiQis :., .: aku punye hal :., .: my biz :., .: My dearest Qistina :.. Bookmark the permalink.

6 Responses to gelagat orang topup

  1. Precious says:

    Dugaan …. banyak pengalaman boleh dapat nih!

  2. atty's says:

    simcard couple..baru 1st time dgr..

  3. CuTeMiUt78 says:

    heh..heh..heh.. macam2 ragam ya yan… eemmmm klu akak nak beli hp kat kedai ko.. blh ???

  4. Yan says:

    precious.. ye kak.. macam2 menda ade..kakty.. a'ah budak2 sukela cipta2 name ni.. kak rina.. ape tak boleh pulak.. mestila buleh

  5. |arieza| says:

    hehe nice entry sis.. mmg dugaan la kan.. especially cabang business.. mmg mcm2 ragam🙂 btw, thumbsup!🙂

  6. eRiNsZ says:

    yan.. wah dah ader kdai eak..good luck..erin pkai line heheh klo tak bleh menopap hehe

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s