jahanam kao tikus

Aku geram betulla
kat kedai aku ade tikus..
besar plak tuh..
bukan banyakpun
mungkin sekor dua la..
aku ni dahla penggeli..
klu jaga kedai malam..
mesti tak semena2 dia lalu..
nak cross ke stor kedai sebelah..
pastu mesti dia tinggalkan kencing dia merata
aku risau kang jadi penyakit ‘kencing tikus’ plak kang..
Cemane cara aku nak menghalau tikus tu eh..
aku kalau bole tak nak bunuh dia..
so aku tak nak guna racun ataupun perangkap..
coz tengah peknen ni..
aku tak berani la menganiaya binatang..
cukupla sekadar dapat halau dia dari bermaharajalela dalam kedai aku nih..
Kalau ade tinggal sampah dalam kedai..
mesti esoknye bertaburan..
Penah beberapa kali..
aku bukak kedai pagi..
tengok darah2 berciciran dilantai..
darah tikus..
tak tau kenapa jadi camtu..
seriau jugak tau..
Kalau kawan2 ade cara nak menghalau tikus ni..
tolongla bitau aku..
ape yerk yg tikus takut???

About ummiabbiqisadhwa

aku.. ummi kepada sepasang cahayamata qis & adhwa. Berangan nak duduk rumah tapi belum cukup kaya untuk itu.
This entry was posted in .: kesah kedaiku :.. Bookmark the permalink.

4 Responses to jahanam kao tikus

  1. rynas says:

    ehhmm..takutlah tikus ni..takut air liur dia, kencing dia sangat membahayakan. selalu kat kg ayah guna ubat tikus..letak kat sampah then dia makan mamposlah. tapi esoknyer kena carilah bangkai tikus tu takut busuk lepas tu.

  2. Yan says:

    dulu nenek suka guna perangkap tikus jek.. selalu mengenala… pastu jemur kat panas.. mati camtu jek.. huhutp tula.. klu bole yan takmau la dia mati… pasal leceh nak carik bangkai satu hal.. yan nak letak sumthing yang.. dia takut atau benda tu leh wat dia tak suke nak datang lg

  3. ct rahani says:

    akak bela kucing kt kedai.. kucing tuh biar la beso.. tikus tu sure takut.. ekekeke..

  4. Yan says:

    kucing???kang kucing plak yg kencing berak.. hahaha…masalah jugak tu.. ibu akak tak suke kucing

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s