Anak panas baran

Adakah sifat anak boleh dikesan dari kecil?
contoh cam sikap panas baran ke..
atau dia akan berubah seiring umur pembesarannya?

Kenapa tiba2 aku timbulkan isu ni yer…

Aku tengok qis ni cepat berangin orangnye..
yg mane aku boleh kata besar kemungkinan mewarisi sifat abbinya yg agak kurang sabar & sedikit baran.

Aku tak kategorikan asben aku seorang yg panas baran..
sebab dia bukan jenis yg menengking bila marah
atau naik tangan pada sesape..
malah dia seorang yg suka mengusik & melawak sebenarnye..
cuma bila ade certain2 mase..
benda yg dia tak suke..
dia tak boleh sabar.. dan mudah melenting
jadi dia membebel2 macam marahkan kita..
cth : klau dia bengang ngan customer/ pemandu kereta len..
tapi bila dia marahkan aku plak..
lain kaedahnye..
dia tak bising2
tp dia ske baling/hempas barang..
bile camtu aku biasenye kecut perutla.. hehe..

Kadang yg kelakarnye
bile dia marahkan henpon topup tu..
dah dia yg tak tekan betul2 dan cek..
tp disalahkan henpon tu
mmg henpon tu giler skit..
tp klu cek betul2 takde masalahpn..
hari2 mesti dia bising marahkan henpon…
padahal orang len takde merungut2 cam dia..
aku ngan bakyah topup guna henpon tupn takde komplen ape2 tau..
fedup jugak kadang2 dengar dia merungut2 atas kesilapan sendiri tp henpon disalahkan..

So dalam kes qis ni plak..
bile dia tak dapat sesuatu..
atau dia cube buat sesuatu tak menjadi..
dia akan mengamuk2 dan buang barang tuh..
sepahkan makanan
atau teraburkan menan dia..
klu abbi dia nampak..
mmg kene marahla..
tp klu aku… wlupun dalam ati aku sakit ati jugak tgk dia camtu
tp aku cuba jugak jadi sesabar yg mungkin…
dan pujuk dia..

Yg menjadi kerisauan..
aku tak nak qis membesar jadi seorang yg begitu sifatnya..
macamane aku nak bentuk dia jadi seorang yg penyabar..

Selalu bile dia mengamuk2..
aku akan cakap
“qis sabar.. sabar boleh tak??”
cth : bile dia nak susu/ nak ajak mandi sedangkan kite tengah sebok kat kedai..
selalu aku urut2 dada dia, supaya dia belajar utk sabar.
kadang2 dia akan senyap.. utk 2-3 minit..
tp lepas tu mengarok balik..

atau… normal ke budak kuat mengarok camni?

About ummiabbiqisadhwa

aku.. ummi kepada sepasang cahayamata qis & adhwa. Berangan nak duduk rumah tapi belum cukup kaya untuk itu.
This entry was posted in .: AbbiQis :., .: My dearest Qistina :.. Bookmark the permalink.

7 Responses to Anak panas baran

  1. emmm mmg sifat bebudak terlalu teruja @ xcited…. kalau nak sesuatu.. memang gawat dibuatnye….. cuma kita yg dewasa nih… kene le menasihati.. kanak² akan tewas bila kita guna psikologi.. bukan dengan kekerasan…. sbb tu kat universiti ada subjek… psikologi kanak²….

  2. nadnye says:

    normal budak2 besar nie ada tantrum.. org putih panggil la tu..cara Yan buat betul la tu, kene firm tetapi lembut dan cakap dgn baik, sekejap lagi akan mandi sekarang nie ada customer kene layan, beri sebab dan penjelasan kenapa tak bole selepas tu…sabar memang kene banyak sabar, tu kdg2 susah😛

  3. Nieza Ishak says:

    yan, anak2 akak pun camtue …. semput gak nak melayan huhuhu

  4. Anif® says:

    Kanak-kanak sedang mencari identiti tu Yan.. Masa macam ni la kena tunjuk contoh yang baik dan nasihat kalau dia buat perkara yang -ve.

  5. huhu..Zara pon sespesis gaklah..tp perangai die byk menurun dr mama nih..huhu..but now after 2 yrs, nmpak dh kurang sket. dulu ms lagi kecik lagi dasat kalau die mengarok. tegur sket merajuk, tk dpt ape yg die nak menangis jerit2 mcm ape..now ade gaklah sket2 wt perangai. ctg klu tk puas hati die cmpak2 mainan die mcm Qis tula..=p

  6. 10 says:

    sama la cam hawa… rasanya budak2 nak membesar cam tu kot…

  7. kakyong says:

    anak2 kakyong pun sama..jd terpulang pd kita camana nak adjust supaya dia tak hangin & tunjuk perangai sgt.. mcm anis dulu dia suka nangis di sbuh hari (nak susu lah tu), kalo lambat dia akan hempas2 kaki… tensi gak dulu.. yer lah time susbuh tu la nak berkejar itu ini.. la ni dah kurang dah, hari2 ckp dgn dia, 'bg ibu mandi dulu, jap lagi ibu buat susu kakak'.. so kalo takat nak tunggu 10 min tu, anis boleh lagi.. cuma masalah berulang pada Aliya pulak,, memang tak leh tunggu si kecik ni.. kalo lambat sua (BF).. dia siap la melalalk.. time sesubuh ari anak melalak memang leh sakit jiwa….tp anak2 ni kdg2 meniru sikap/perbuatan mak ayah secara tak langsung.. kalo dia penah nampak kita marah2 hempas brg dia pun akan terikut aksi yg sama….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s