Anak Gagap

Ada tak antara korang yg mempunyai anak seusia Qis (lingkungan 2-3 tahun) yg sudah pandai bercakap tapi GAGAP???
Normal ke anak seusia begini, GAGAP?
Betul ke ade pantang larang orang tua2 mengatakan anak2 kecil tak boleh makan pulut sebab nanti dia GAGAP?

Kenapa aku tetiba kuarkan topik/isu ni?
Aku perasan sejak 2-3 menjak ni, qis bila bercakap diawalannya mesti tergagap2 dulu..

Buku.. buku.. buku.. upin ipin qis mane?
Nak.. nak.. nak… nak.. nak… tengok gajah!”

Qis mmg dah pandai bercakap sejak usianya setahun lebey lg,
dia boleh bina ayat yg panjang juga

kedai tok ada tikus, umah kite ada lipas

TAPI!! Yes, a BIG tapi disini..
sebelum ni elok jek dia bercakap,
kenapa tetibe dia boleh gagap?
klu sekali dua mungkin tak nampak sangat..
tp kelmarinlah paling ketara dia tergagap2..
sampaikan aku jadik takut..
Abang pun marah.

“Qis, nape cakap macam ni??? cakap betul2lah..”

Then malam tadi, balik dari kedai, nampak dia dah tak gagap sangat..
tp masih ada..
Aku punyalah risau,
siap tepon toknek, suh tegur qis klu dia cakap tergagap2..
Nenek aku cakap tak boleh marah dia,
nanti dia menangis pulak.
Aku jadi buntu.

Kat kedai semalam,
tengah aku berborak2 dengan akak restoran tu
datangla anak kecik dia yg berusia 3 tahun
alaaa si Husna… kawan baik qis tulah..
aku dengar diapun cakap tergagap2..
serta merta kena jerkah dengan ibunya sebab cakap gagap.

Aku pun menyelitlah..
aku cakap Qis pun same.
Kata akak tu, anaknya tu sebenarnye terikut2 gagap kakak sedaranye yg dah berusia 5 tahun tuh.
Dah jadi kesedapan dia plak cakap gagap2 camtu.
laaa yeke??
Bermakna… Qispun terikut2 ke??
sebab qis rapat dengan Husna..

Soalannya disini..
Boleh ke gagap ni jadi ikutan?
Kalau ye..
agak2 kekal sampai besar ke?

About ummiabbiqisadhwa

aku.. ummi kepada sepasang cahayamata qis & adhwa. Berangan nak duduk rumah tapi belum cukup kaya untuk itu.
This entry was posted in .: AbbiQis :., .: My dearest Qistina :.. Bookmark the permalink.

6 Responses to Anak Gagap

  1. Queen says:

    tak..one day dia akan hilang sendiri..else dia memang gagap..bleh check doctor…lagipun..masa i kecik..i ulang jugak ayat tu..actually sebab tengah pikir what words next..sampai skang pun kadang tu ulang perkataan yang sama..sampai Yabang gelakkan…perkataan yang saya selaluulang..NakNak..nak..nak..nak..eskrem…..tu…nak..nak…nak…erm..nak…ha..tu antara contih la…tapi kalau rasa risau…boleh check doktor…yang penting jgn marah..terus terkujat pemikiran anak..rasanya sebab dia sukar fokus utk apa yang dia nak cakap…rasanya lah..ini based on my xp…dan adik saya yang lelaki tu..dah umur 20 tahun..masih lambat bercakap..sebab dia duk pikir ape nak cakap next..dan tak boleh fokus…so agak menyampah nak tunggu dia cakap ape next…heeee

  2. zyra says:

    errr… gagap xsure.. tp kalu melatah tu mmg laa.. memula saje2.. tp bile lelame dh jd cam kebiasaan, dh btol2 melatah lak… akak tegur je laa bile dia duk cakap gagap2 tu, cakap ngan dia leklok, sure dia ikut ckp… kalu marah takut dia lg bt, sbb dia pon rase marah…

  3. Diamilikku says:

    gagap pun macam latah kot yan..boleh terjangkit2…hurmm..tapi tak tahulah sejauh mana kebenarannya…cuma budak2 kan cepat terikut benda2 yang pelik2 nih

  4. Mummy says:

    salam kak…sy rasa gagap nih macam latah jugak lar…boleh jadi ikutan…budak2 usia tuh kan mmg suka meniru apa yg ada di sekeliling dia..Anak sy nih lagi lar..cakap pun tak pandai lagi…sikit2 jer boleh..leter jgn citer..expert sungguh tp tak faham langsung apa dia cakap..Apa2 pun akak jgn lar risau mungkin akak boleh tegur dia tapi jgn marah..jap gi tak mau bercakap lak dia

  5. saye rase gagap nie memng leh jadi ikutan lah kak…

  6. Zura says:

    insyaAllah tak gagap kut..kadang2 hazeeq pun bila nak cakap laju2 dia ulang banyak kali..pasal kata org tua tu tak tau la…zura lom penah dengar…

Tinggalkan Jawapan

